Kroppsdelene som ikke vil jobbe sammen

-Å være Jesu kropp sammen innebærer å tåle hverandre, elske hverandre og tørre å stå side om side om det som er alles oppdra, skriver Zoé Kristiansen i månedens Slik jeg ser det.

Da jeg som 16 åring tok valget om å gi livet mitt til Jesus igjen, var det et kompliment å få høre at jeg ikke var som alle andre kristne. Jeg ønsket å vise at jeg tok avstand fra de fleste kristne, og spesielt det bildet menneskene i mitt miljø hadde av kristendommen. Jeg levde et soloprosjekt ved å alene forsøke å vise alle hvem Jesus var – og spesielt hvem han ikke var! En god del ungdommer jeg har jobbet med de siste årene har forholdsvis lik tilnærming til troen sin også. I takt med at jeg har blitt eldre og møtt andre voksne kristne, har jeg oppdaget at dette ikke bare er en «ungdomsgreie», men noe som preger så mange kristne miljøer!

Skal jeg være ærlig, så synes jeg det er en skam at så mange av oss kristne ikke vil assosieres med hverandre. Vi sier «amen» til at vi er Jesu kropp, en kropp med mange deler som fungerer på hver vår måte. Vi sier «amen» til at det må skje en vekkelse i Norge, at vi kristne må reise oss opp. Vi sier «amen» til slagord som at her er alle velkommen og et hjem for alle. Men i praksis er vi redd for hva andre tenker hvis vi assosieres med den og den kristne gruppa. Hva hvis de tror jeg er for liberal? Hva hvis de tror jeg er for konservativ? Er vi en kropp som ikke vil samarbeide og assosieres med de forskjellige delene som Gud har satt sammen?

Å være Jesu kropp sammen innebærer å tåle hverandre, elske hverandre og tørre å stå side om side om det som er alles oppdrag. Å elske en levende Gud, og å elske hverandre som oss selv. For et vitnesbyrd det er! At så forskjellige mennesker kan forenes om kjærligheten til vår Gud og til hverandre.

Jeg tror at vi kan komme dit hvor hvor vi kan være stolte av å være kristne i Norge. Hvor de kristne blir kjent for den enheten de viser – på tross av at vi tilber og tjener Gud på forskjellige måter. På forskjellige språk, med forskjellige uttrykk og fasonger. Jeg tror vi setter varige spor når vi som har Jesu kraft på innsiden går i den samme retningen og kobler oss på den radikale kjærligheten Jesus selv har gitt oss. For det er Jesus som holder kroppen sammen og gir oss den retningen vi trenger for å spre evangeliet best mulig. Vi må bare forstå det største budet han har gitt oss: Å elske Gud, og å elske hverandre som oss selv.

Kilde: Troens Bevis, oktober 2022

Les trosinspirerende historier og siste nytt fra misjonsfeltene.
Få et gratis abonnement på Troens Bevis bladet

 



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter