Trøster de kristne i Gaza

Tross fattigdom og mangel på det meste, er den største sykdommen på Gaza stripen allikevel bekymring, forteller Hannah Massad som er en av Troens Bevis sine 11 innfødte evangelister i Israel og på Vestbredden.

Hannah Massad er den tidligere pastoren for Gaza baptistmenighet, men etter trusler og mordet på en som jobbet for bibelselskapet i Gaza i 2007 måtte han og familien flykte til Jordan. Der virket han blant traumatiserte flyktninger og menighetsmedlemmer fra en rekke land som har søkt tilflukt i Amman. Samtidig besøker han ofte Gaza, Betlehem og andre steder på Vestbredden der troende lengter etter besøk og en oppmuntring.  

– De er isolert fra resten av verden, hersket over av Hamas og undertrykket av ekstremister og Salafistene som er ennå mer radikale. Hver dag slåss de mot mismot og håpløshet, sier Hanna Massad til Troens Bevis.

– Dere kan heller ikke forestille dere det umenneskelige presset som menighetsledere føler i dette området der behovene er så store og de har så lite å gi bortsett fra tro på at Gud hører deres bønner, forklarer Hannah.

Mye sykdom
Han forteller at det tok 16 timer å komme fra Amman til Gaza på grunn av de lange grensekøene. Strøm i Gaza er fremdeles et stort problem. Ofte har de strøm bare 6 timer ut av 24. Dersom de er heldige nok til å ha en generator i hjemmet sitt, er det stor sannsynlighet for at de ikke har bensin til å drive den. Det er lange køer foran bensinstasjonene, og ofte er de tomme.
 
– Det er mange som er syke i Gaza, mye av sykdommen er forårsaket av stresset i hverdagen i tillegg til sykdom og plager som vi alle har. Jeg besøkte en familie som hadde mistet faren til kreft. Han var bare 52 år gammel og jeg vokste opp sammen med han i Gaza. Jeg delte litt minner om faren med familien, vi leste skriften sammen og takket Gud for at han trøster oss, forteller Hannah.

I et annet hjem som pastoren besøkte var det en mor som slåss mot kreft.
– Og på sykehuset fikk jeg prise Gud for at han reddet en lege som hadde fått slag. Han er medlem av Gaza baptistmenighet og gjør et fantastisk arbeid.
 
Frykt
Men den største sykdommen på Gaza stripen er allikevel bekymring, mener Hannah.
– Så det var hovedtemaet mitt når jeg var rundt og delte et ord i bibelgrupper og til lærerne ved Lighthouse skolen, og andre menighetsledere, i tillegg til gudstjenestene som jeg talte på.
 
– En dag da jeg gikk inn på apoteket følte jeg det om hjertet mitt ville briste da eieren, som er en god venn av oss, brøt sammen og begynte å gråte ukontrollert. Hun delte med meg om undertrykkelsen og smerten som hun føler på grunn av forholdene og fortalte meg senere at Gud brukte besøket mitt til å trøste og styrke henne.

Hannah forteller også at etter gudstjenesten i Gaza baptistmenighet en søndag traff han en ung kvinne fra menigheten som de hadde kjent i flere år og som nå var gift. Hun begynte å gråte og fortalte at hun ventet tvillinger neste måned, men hadde ennå ikke en seng å legge dem i.
– Hjertet mitt gikk ut til henne, og på grunn av støttepartnere som dere kunne jeg hjelpe henne med det mest nødvendige av det hun trengte, forteller han.

Det er stor fattigdom i Gaza og arbeidsledigheten er fremdeles veldig høy.
– På en annen tur kunne jeg også hjelpe 27 familier, både kristne og ikke kristne, med mat og medisin. De fleste av disse familiene bor i flyktningleiren Deir El Balah. Hver pakke inneholdt oliven olje, maisolje, bønner, ris, sukker og annet som de trenger.

Gjenåpnet bibelskole
De kristne føler også en seier ved at de har klart å åpne en avdeling av Betlehems bibelskole i Gaza som måtte stenge etter mordet på Rami, den kristne martyren i 2007.

– Nå har vi 11 studenter på skolen som jeg underviser. Ved hjelp av andre bibelskole lærere som også kommer på besøk i løpet av året er vi svært glade for at vi klarer å utdanne nye kristne ledere i området vårt.

Tusen takk for all støtte til Troens Bevis sitt misjonsarbeid.



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter