Arabere søker en levende Gudsrelasjon

– Vi ser mer og mer at vanlige arabere ønsker og ta opp tradisjonelle temaer som har vært tabubelagt i Midtøsten og Nord-Afrika. De søker en levende Gudsrelasjon istedenfor bud og regler, sier feltleder for Troens Bevis sin satellitt kanal i Nord-Afrika. 

Feltlederen for Miracle-kanalen forklarer at mange arabere er frustrert over religiøse tradisjoner og oppfatninger. Men det har aldri vært et offentlig rom til å diskutere disse tradisjonene, som ofte er knyttet opp mot religion. I motsetning til vesten, der teologiske debatter og spørsmål om tro og praksis er en integrert del av kulturen, har det aldri vært rom for disse spørsmålene i den arabiske kulturen. Ifølge vår feltleder er mange frustrert over Ramadan, som er en pålagt faste, den forbudte maten, (halal) og til og med den tradisjonelle oppfatningen av Paradis.  

– Det er et stort behov for å ta opp disse tabubelagte temaene, og la TV-seeren høre de bibelske sannhetene om dem, som jo er gode nyheter for dem, forklarer feltlederen.

Miracle kanalen, Troens Bevis sin arabiskesatellittkanal, har daglige TV-sendinger til over 400 millioner seere i den arabiske verden. Det gir en unik mulighet til å ha stor innflytelse og påvirkningskraft på tvers av grensene i 22 arabiske land, der fellesnevneren er religion. Ved å produsere interaktive TV-program, får vi tusenvis av arabiske TV-seere i tale over sosiale medier. I en ny TV-serie tar Miracle-kanalen opp flere av de tabubelagte temaene gjennom spørsmål som seere ringer inn.

– Med andre ord, så har dette programmet som mål å vise hvem Gud virkelig er ifølge Bibelen, fremfor det falske gudsbilde som har blitt fremmet i flere århundre i vår del av verden.

Det nye TV-programmet tar formen som et innringningsprogram på radioen. To programledere sitter rundt et bord i et studio med radio mikrofoner. Der vil de kommentere og svare på spørsmål fra lyttere som sliter med sin tro på grunn av et forvrengt syn på Gud, religiøse ritualer og kulturelle tradisjoner.

– Og vårt ultimate mål er naturligvis å gi våre TV-seere en relasjon til Gud basert på sannheten om hvem Han er og frelsen gjennom Jesus Kristus, understreker hun.

Respons fra TV-seere:

Abdul fra Egypt:
Abdul kontaktet oss over Facebook i mars. Han hadde sett på et av TV- programmene våre og hadde mange spørsmål om den kristne tro. Etter flere beskjeder frem og tilbake, spurte han om å få møte en kristen veileder ansikt til ansikt. Etter fire slike møter, tok han imot Jesus som sin frelser. Nå går han i en menighet i en av Nord-Afrikas hovedstater, og er også med i en av Miracle kanalens disippelskapsgrupper som møter jevnlig.

Muhammed fra Midtøsten:
Muhammed er en annen TV-seer som ringte oss i mars etter å ha sett på et av våre TV-program. Han ville gjerne vite hvorfor han skulle følge Jesus, og hvordan vi kunne vite at Jesus er sannheten, veien og livet? Muhammed fortsatte å holde kontakt med oppfølgingskontoret der han fikk åndelig veiledning. Etter å ha stilt mange spørsmål om den kristne tro, bestemte han seg for å ta imot Jesus. Nå holder oppfølgingskontoret på å lete etter en troende i hans hjemby som kan følge han opp.

Abdulla fra Syria:
Jeg er en av deres største fans. Dere er en TV-kanal som har i oppdrag å bringe budskapet om kjærligheten til andre, og det var det som tiltrakk meg. Jeg vil gjerne ha en bibel. 

Miracle Channel er Troens Bevis sin arabiske satellittkanal. Den kan bli sett av over 400 millioner TV-seere i Midtøsten og Nord-Afrika. Ønsker du å være med  og støtte dette arbeidet med en misjonsgave, kan du klikke her.



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter