«Nå vet jeg hvem Gud er og hvem jeg er»

Her kan du lese hvordan en skolejente i Thailand, en musikkelev i Vietnam og menigheter i Nepal får kunnskap som for dem er så revolusjonerende at det forandrer både liv og hjem.

 Det er fantastisk å se hvordan Introkurset «Det nye liv» som Aril Edvardsen skrev på 70’tallet fremdeles vinner mennesker for Jesus hver dag. Gjennom vitnesbyrd fra elever som blir introdusert til Bibelen for første gang, levner det liten tvil om at Guds ord er både levende og virkekraftig!
Vietnam: Nå vet jeg hvem Gud er og hvem jeg er
I Vietnam startet Esther, pastoren for vår kontaktmenighet, en musikkskole i 2015. Her får nye lovsangsteam opplæring, men dørene er også åpne for vanlige studenter som vil lære å spille. For flere blir det også deres første møte med Jesus:

– Jeg heter Ho Van Khuyen og kommer fra Van Kieu stammen, midt i Vietnam. Jeg kom til musikksenteret for å studere musikk for omtrent ett år siden. Jeg hadde hørt evangeliet for en god stund siden da jeg bodde i min hjemby, og jeg hadde begynte å gå i en menighet der. Men jeg var ikke trygg på min tro eller frelse. Jeg forstod heller ikke mye av Bibelen. Jeg følte meg forvirret og min tro vaklet. Så ble jeg introdusert for Introkurset Det Nye Liv. Først var jeg for lat til å lese det og svare på alle spørsmålene. Jeg er heller ikke så god i vietnamesisk. Derfor tok det en lang stund før jeg ble ferdig med kurset. Men det som skjedde underveis var at jeg sakte begynte å forstå evangeliet bedre. Og dess mer jeg forstod, dess bedre likte jeg det. Og slik vokste troen min. Nå vet jeg hvem Gud er og hvem jeg er. Nå er jeg døpt og jeg oppmuntrer andre til også å ta kurset deres. Jeg sier til dem at når dere blir kjent med Gud, vil dere lære både å elske og å stole på Han.

outreach villages nepal nov 2016 edited
Nepal: Skaper nettverk mellom isolerte menigheter
Våre innfødte evangelister i Nepal som jobber med Introkurset bruker mye tid på å oppsøke små menigheter i landsbyer i fjelltraktene i Himalaya. Disse menighetene kan bestå av en håndfull personer, men opplever lite vekst da de har svært få ressurser.  I tillegg har de lite kontakt med andre kristne, og er dermed ekstra isolert, både fra fellesskap og god undervisning. I landsbyer der det finnes slike menigheter tilbyr evangelistene dem å bruke Introkurset som en ressurs til å nå ut til andre:
-Fordi menighetene ikke har noe kontakt med hverandre kan det være vanskelig å finne dem. I tillegg er de ofte mistenksomme og det er ikke alltid lett å komme i kontakt med dem. Men vi opplever at vi blir positivt mottatt flere steder, forteller feltlederen vår i området.
Men han sier at november var en spesielt tøff måned. Teamet sloss mot regnvær, jordskred og svært dårlige veier. I tillegg kom de til unådde landsbyer som var svært fiendtlige overfor kristne.
-Folket var tydelig nedstemt og de hadde aldri møtt kristne før. I to landsbyer ble vi ikke engang tilbudt te, noe som er helt uhørt i vårt lands kultur, forteller evangelistene.
-Vi var forvirret og mismodige, men ved Guds nåde fikk vi fullført vår misjonstur. Vi klarte å oppspore menigheter i landsbyene Mustang, Jomsom, Lete og Chimang. Der tok de med glede imot Introkurset. De ble også oppmuntret av vårt besøk og at de ikke er glemt av kristne andre steder i verden.

Thailand: Ny tro leget familierelasjoner
Heisann! Jeg heter Fai. Jeg er en helt vanlig ungdom som kommer fra en familie med store problemer. Hjemme var det stedet jeg aldri ønsket å være. Jeg var alltid hos venner, og fokuserte aldri på skolen og lekser.  
Jeg hadde spesielt en venn som jeg ofte var på besøk hos når jeg ikke ville gå hjem. Jeg kunne kjenne varmen og kjærligheten fra hennes familie. En dag inviterte hennes foreldre meg til å være med dem i kirken.  Jeg bestemte meg for å bli med, og fra første dagen følte jeg meg velkommen. Det førte til at jeg ble med i ungdomsgruppen som samler seg etter skoletid. Så en dag fikk skolen jeg går på besøk fra et team fra New Life skolen i Bangkok som snakket om Introkurset Det Nye Liv. Jeg ble invitert til å bli med i en cellegruppe der de studerte Introkurset, noe jeg takket ja til.  Gjennom den undervisningen begynte jeg å tro på Jesus.  Deretter begynte jeg å gå i kirken hver uke. Dess mer jeg blir kjent med Gud, dess mer legger jeg merke til at livet mitt forandrer seg.
Jeg dro tilbake til familien min og ba om tilgivelse for at jeg hadde stukket hjemmefra og fått dem til å engste seg. Ingen var sinte, men klemte meg og sa at de var glad i meg. Jeg fortalte dem at jeg hadde begynt å gå i kirken, og jeg fikk dele evangeliet med min familie. Alle er veldig interessert i det jeg forteller dem. Nå sier jeg takk til Introkurset Det Nye Liv som lærte meg å kjenne Gud og hans familie!

Introkurset «Det Nye Liv» er en av Troens Bevis sine virkegrener. Daglig er det i gjennomsnitt 108 elever som kommer til tro gjennom dette kurset. Du kan også være med og gjøre en forskjell på misjonsfeltet ved å støtte arbeidet med en gave.



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter