Jubileumsfest i Anatapur

Musikkfestivalen i Anatapur var den 25. festivalen til Troens Bevis i India. Søndag ble det jubileumsfeiring med 30 000 mennesker.

{snippet video|92145}

Redigering: Per Gunnar Økland

Anatapur ligger sør i den indiske staten, Andra Pradesh, og har over 360 000 innbyggere. 10. til 12. januar dro et team fra Troens Bevis til byen for å holde en evangelisk musikkfestival i samarbeid med den lokale misjonsorganisasjonen, Manna Ministries. I tretten år har organisasjonene hatt et samarbeid, og dette var den 25. festivalen som arrangeres. Hovedfokus har vært på Andra Pradesh, men enkelte festivaler har vært utenfor statsgrensen. I Anatapur ble det derfor feiret sølvjubileum for festivalene som kalles «International Music Festival».

Indias første festival ble arrangert i 2002. Konseptet var kun prøvd ut i Pakistan. Etter 25 festivaler i India og flere på afrikansk jord, har Rune Edvardsen og musikerne fått en bred erfaring med slike festivaler. Side de startet er det hundretusener av indere som har hørt evangeliet gjennom festivalene.

Jesus eller Barabbas?
En fredagskveld, den 10. januar, startet jubileumsfesten i Anatapur. På hvert gatehjørne var det store banner som reklamerte for festivalen. Bare første kveld var det 12 000 indere på stadion i sentrum av byen. Mengden økte for hver kveld, og hele 30 000 var tilstede på avslutningskvelden.

Hver konsert åpnet med lokale artister som trakk folk til stadion. Deretter var det Rune og musikerne som overtok scenen. Med sin sjarm og musikkstil ble det en døråpner for det evangeliske budskapet. Første kveld var forkynnelsen om hverdagstemaer som alle religiøse grupper kunne forstå. Siste kveld handlet om valget mellom Jesus og Barabbas. En stillhet kom over forsamlingen mens de lyttet til bibelfortellingene. Etter konserten møtte vi en entusiastisk Rune, som fortalte at mye av inspirasjon kommer fra sin far som ofte brukte den samme bibelhistorien.

Forsamlingen fikk spørsmål om hvem de ville velge; «Jesus eller Barabbas?». I Anatapur falt valget på Jesus. 30 000 løftet hende mot himmelen og synligjorde sin beslutning.

– Kvelden i dag var en av de sjeldne. Dette er en av mine topp ti opplevelse, sa Rune etter avslutningskonserten. – Nå har jeg en ubeskrivelig følelse i meg. Helt til siste rad valgte de Jesus.

På slutten av kvelden ble det «Rock N Roll». Ungdommene løp frem til scenen, danset og jublet for musikken og for valget de hadde tatt. På tre dager var de tilvendt den vestlige musikken og etter teamet forlot scenen, fortsatte festen med Shreleka. Den kjente sangeren har deltatt på samtlige av musikkfestivalene. Som muslim ble hun selv en Jesustroende under sin første festivalopptreden i 2002. Nå bruker hun musikken til ære for Gud.

folkemengde

Søkende får oppfølging
Når Troens Bevis starter misjonsarbeid, blir det satt i gang et omfattende arbeid som krever mye forberedelser, men også et fokus på oppfølgingsarbeidet. På hvert festivalsted er målet å plante minst ti nye menigheter i distriktet. I Anatapur fant Manna Ministries femten pastorer som hadde plantet husmenigheter. Disse er nå svært viktige for oppfølgingsarbeidet til festivalen. Under konsertene er det flere tusener som responderer på evangeliet, og i etterkant fyller ut oppfølgingskort med sin kontaktinformasjon. Lokale pastorer bruker dette til å ta kontakte med søkende og nyfrelste, og invitere dem til menighetene. Dette har vært en suksess for misjonsorganisasjonene som sammen har plantet 250 menigheter i landet.

Troens Bevis delte også ut et selvstudium i troen på Jesus til alle søkende og nyfrelste. Kurset er oversatt til flere språk og brukes som oppfølging i alt av misjonsarbeid til Troens Bevis. I 2012 kom det inn 343 786 nye elever, og 96 543 ble registrert som frelste etter å ha fullført kurset. En av dem som tok med seg kurset hjem under fjorårets kampanje i Bidar, var Amshy (20) og Shabnam (18). De foreldreløse jentene kom til festivalen, fylte ut oppfølgingskortet og mottok bibelstudiet fra Troens Bevis. En måned etter bekjente de Jesus som sin Frelser. Oppvokst i den hinduistiske tro har de fortsatt mye å lære om sin nye troen. Drømmen er å gå på en bibelskole for å kunne dra tilbake til hjembyen for å dele evangeliet med sine venner.

Festival i Nandyala
Neste helg reiser teamet på ny festival i Nandyala. Der skal det også holdes en pastor- og lederkonferanse. Øystein Gjerme, pastor for Bergenskirken, vil bidra med undervisning.

Se bildegalleri:

{artimageview flickrApiKey=”eeceaffeaa0f86f64a42d81dfa7efec0″ flickr=”Troens Bevis” flickrSet=”72157639655924416/” flickrNumberOfImages=”800″ previewWidth=”400″ caption=”India 2014″ autoGenerateThumbs=”true” }{/artimageview}

Foto: Nathalie Edvardsen



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter