60 års jubileumsmøte med Rune Edvardsen: Troens Bevis blir Ingen Utelatt

Rune Edvardsen slapp nyheten om navneskiftet fra Troens Bevis til Ingen utelatt søndags kveld.

Tekst: Harald Mydland

‘Jeg ser på dere alle som venner. Det er en ære å få lov til å fortsette dette arbeidet videre etter de første 60 årene. Vi har vært mange som har ført dette arbeidet fram både økonomisk, i bønn og praktisk hjelp. Mange har stått med gjennom årene, og vi har et kjempeteam i Sarons Dal i dag, begynte Rune, som mot slutten av møtet slapp nyheten om at misjonsarbeidet ut fra Sarons Dal sannsynligvis bytter navn til Ingen utelatt!

Nå de mest unådde
-Gjennom de siste årene har det vært mye snakk om Ingen utelatt. Vi har funnet et begrep som betegner veldig enkelt vårt mandat og kall. Det er å forkynne evangeliet til dem som aldri har hørt. Dette har vært vårt DNA fra starten, og vil alltid være vårt fokus.

-Vi har arbeidet for å nå de vanskeligst tilgjengelige. Det fins en verden i dag med 8 milliarder mennesker som bor alle steder. Oppdraget er å nå de aller mest unådde. Et klassisk eksempel: Vi har over de senere år sett mange internasjonale kriser.

-125 millioner mennesker bor i dag bak noen murer uten noen som helst plan for framtiden. Samtidig bor vi en verden hvor vi selv kan bestemme hva vi vil gjøre til høsten. Det fins mye urettferdighet i verden, men det fins ikke en plass i verden du kan sette dine føtter uten at Jesus er med deg, understrekte Rune.

Rune Edvardsen på jubileumsmøte søndag kveld under Stevnet der han begrunner sitt forslag om nytt navn til Troens Bevis.

 

Vi lever i de beste tider noensinne
-Vi er på rett sted uansett hvor vi er. I Sarons Dal kan vi ikke ha et mål om å nå alle, men vi kan sette i gang en bevegelse. Jeg vil gjerne dele med dere noen av mine tanker og de muligheter jeg ser.

-Vi vet så mye som skulle ha vært satt i handling. Men ingenting blir gjort. Hvis vi tror at Jesus kommer veldig snart, må vi også handle deretter. Vi lever i de beste tidene noensinne. Det har aldri vært bedre tider og muligheter for evangeliet enn i dag.

-I løpet av mine snart 62 år, har det skjedd mer enn hva som hendte i alle dagene før meg. Verdens befolkning har gått fra 3.5 til 8 milliarder mennesker. Gud elsker mennesker. Han vil at Hans død på korset skal ha verdi for flest mulig, poengterte Rune.

Møtet var godt besøkt både av lokale og tilreisende.

 

Jesus døde for alle mennesker
-2.5 milliarder mennesker sier i dag at de tror på Jesus. De kan utgjøre en forskjell for noen. I 2050 vil det være 2.7 millioner mennesker i Afrika. For 124 år siden antas det å ha vært 8.7 millioner som trodde på Jesus i Afrika. I dag er det mer enn 500 millioner.

-3 500 mennesker forlater amerikanske kirker hver dag nå. Skremmende! I Norge synes det å være lettere å arbeide på andres helliggjørelse enn sin egen. Vi er opptatt med alt mulig som begrenser og skiller. I min bibel står det et Gud elsker verden så høyt at Han sendte Jesus som frelser.

-Jesus døde for alle mennesker, men millioner vet det ikke. Den største vekkelsen kommer i dag fra den muslimske verden. Men det er kun 3 misjonærer for hver million muslimer. De har en vanskelig oppgave, men hvert menneske må få høre at Jesus er løsningen for alle.

Alle er vi like verdifulle
-Evangeliet om nåde har alltid vært attraktivt. Jesus frelste oss mens vi alle var syndere. Alle er like verdifulle. I dag venter 3.3 milliarder på å høre evangeliet. Den største vekkelsen skjer i Iran, kanskje utrolig nok for mange.

-Budskapet til denne verden må være: Se på meg! Til og med jeg fikk lov til å kunne kalle meg en troende. Ingen av oss har fått oppgaven med å sile ut hvem som er gode nok. Nei, alle dem som tok imot ham, de fikk retten til å bli Guds barn.

-I de siste årene har jeg sett at det er enklere hvis du har et fokus og en plan. Vi er på en måte alle «influensere», med en talerstol. Mitt ansvar som misjonsleder i Sarons Dal er å sørge for at vi gjør de rette tingene. Det viktigste er at det kommer nye mennesker til troen hele tiden, framholdt Rune.

Det var god latter da Rune Edvardsen, Hans Martin Skagestad og Kari Edvardsen ble tatt opp på scenen under et innsamlingsstunt før Rune Edvarden skulle tale.

 

Framtidstanker
Rune avsluttet sin preken med å fortelle om den forestående navneendringen. Troens Bevis Verdens Evangelisering har vært betegnelsen på virksomheten ut fra Sarons Dal inntil nå. Ingen utelatt vil etter all sannsynlighet bli det framtidige navnet.

-Vi er i en prosess hvor vi vil foreta dette navneskiftet. Ikke fordi det er noe galt med det gamle, men fordi vi trenger et navn som når fram til mennesker i alle sammenhenger. Vi har ikke bestemt oss hundre prosent, men vi kunngjør det nå, og gir folk muligheter til å gi oss tilbakemelding.

-Ute i verden går Ingen Utelatt gjennom som smør. Navnet klinger godt i de fleste sammenhenger, men vi kommer aldri til å gå på kompromiss med det aller viktigste: Nemlig å forkynne Jesus Kristus som verdens frelser, og lede mennesker til Ham.

Se møte her

Kilde: Troens Bevis bladet for september, 2024

Bli inspirert av trosstyrkende historier og nytt fra misjonsfeltene:
Få Troens Bevis bladet gratis i postkassen

 

 



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter