Tok julens budskap til landsby i Laos: -Jeg hadde en drøm om å plante flere menigheter

«Chua» fant ingen hjelp i sin animistiske tro, og  da han fikk spørsmål om å bli en buddhistisk munk, slo han til. Men så kom Kongkham til landsbyen hans i Laos.

av Glenn Tønnessen, Troens Bevis

 

 

49-årige «Chua» tilhører Mong-folket som i utgangspunktet er animister. Sammen med min fotograf og et par nasjonale har jeg kjørt mange timer i det sosialistkommunistiske Laos, før jeg ankommer en spredtbebygd landsby.

Chua tar villig imot oss og inviterer inn i sin meget enkle bambushytte med jordgulv og stråtak.-Jeg fant ingen hjelp i min religion så jeg ble munk. De klipte håret mitt og jeg gjorde så godt jeg kunne for å leve opp til det nivået en munk skulle ha. Men dette livet ga meg heller ikke noe.

Hva er animisme?
Ideen om at mennesker, dyr, trær, planter, steder og objekter i naturen har sjel. Animisme forekommer i mange forskjellige religiøse tradisjoner. Noen begrenser troen på en sjel eller ånd til levende organismer, som dyr og planter, mens andre tradisjoner også hevder at det finnes en åndelig kraft eller sjel i ting som steiner, fjell og hav.
Kilde: Store norske leksikon

Chua vendte tilbake til livet som animist men forteller at han ikke lengre ville drepe og ofre dyr, slik det praktiseres i den animistiske religion.

-Jeg ble fattig av å ofre og jeg ønsket meg et annerledes liv.

Da passet det godt at pastor «Kongkham» kom til landsbyen for å dele evangeliet.

-Først kom min yngre bror «Tong» til tro og pastor Kongkham kom for å undervise ham og starte en husgruppe bestående av de første troende i landsbyen.

Siden Tong visste at Chua ikke fant meningen med livet, hverken i animismen eller buddhismen, inviterte han Chua til husgruppen.

-Pastor Kongkham ba for meg, jeg fikk ta imot Jesus og jeg ble døpt samme dag. Her i Laos døpes nye troende ofte raskt etter at de har kommet til tro.

Det var ingen selvfølge at Kongkham, som er en av Troens Bevis’ 54 lokale misjonærer i buddhistnasjonen Laos, skulle ta turen til Tongs og Chuas landsby.

– Det var ingen kristne her. Alle var, så langt jeg vet, animister. Men jeg hadde en drøm og en brann i meg for å plante flere menigheter, og da ble det denne landsbyen, forteller den 30-årige familiefaren Kongkham.

UNÅDD LANDSBY: Kongkham (til v.) formidlet Jesus, den største gaven du kan gi, til Tong og Chua.

 

 

Kongkham husker godt hvordan Tong og Chua kom til tro.

-Tong var i likhet med sin bror animist og han slet med sykdom. Det ga meg en mulighet til å dele evangeliet og be for ham. Han ble helbredet og tok imot Jesus, smiler Kongkham.

Kongkham forteller at folk ikke har penger til lege og sykehus og er derfor ofte veldig åpne for helbredelser. Da må de sette sin lit til overnaturlig hjelp og av den grunn skjer de fleste omvendelser i forbindelse med bønn.
Tong var altså ikke noe unntak, og fordi han er meget fattig bygde pastor Kongkham like godt en enkel hytte til familien.

-Tong tok med seg sin bror Chua til den nystartede husgruppen, forløperen til den lille menigheten som jeg nå har plantet i landsbyen. Chua kom til tro den kvelden, avslutter pastor Kongkham.

Chua, som sammen med sin bror Tong har sittet på jordgulvet og lyttet til Kongkham, forteller at han nå opplever en stor fred i livet.

-Jeg har hatt et anstrengende liv men har nå falt til ro sammen med min familie. Vi har alle kommet til tro på Jesus, avslutter den tidligere buddhist-animisten Chua.

ENKLE KÅR: Glenn Tønnessen møter Kongkham, Chua og Tong på landsbygda i Laos.

 

Ettertanker:
Jeg ser at våre lokale misjonærer er meget effektive og vinner mange mennesker for Jesus. Dette fungerte på 60-tallet da Aril startet opp, og dette fungerer i dag. Pastor Kongkham har personlig sett 22 personer komme til tro i løpet av det siste året, og han var ikke ferdig med å plante menigheter etter å ha plantet den første menigheten i landsbyen til Tong og Chua. For bare to år etter planter han en ny menighet i en nærliggende landsby med nesten ingen kristne. Og nå vil han gå til den neste landsby å forkynne evangeliet og plante nok en menighet. Tross en sterk forfølgelse av kristne på landsbygda i Laos.

Når vi støtter en lokal misjonær gir vi dem muligheten til å være effektive menneskefiskere, sjelevinnere og menighetsplantere på hel- eller deltid, uten å måtte trenge bruke det meste av tid og krefter på en annen jobb. Det fungerer! Vi kan ikke alle reise ut, men vi kan alle sende (se Ap.gj.1.8).

Kilde: Troens Bevis bladet for desember, 2023

Troens Bevis støtter i dag over 1400 nasjonale evangelister, slik som Pastor Kongham, i 21 land.
Du kan være med og gjøre en forskjell for dem ved å støtte med en gave

Bli inspirert av trosstyrkende historier og nytt fra misjonsfeltene:
Få Troens Bevis bladet gratis i postkassen.

 



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter