Hvem er de innfødte evangelistene?

Elleve år gamle Trong Nguyen finner en Jesus-traktat på søpla i landsbyen. Det forandret livet hans.  My Xuyen vokste opp en i fattig bondefamilie og var sint på Gud. Så fikk hun høre hvordan Gud egentlig ser på henne. I dag er begge evangelister på fulltid i Vietnam.

Det er i dag rundt 1200 innfødte evangelister som får støtte fra Troens Bevis. Dette året har Troens Bevis hatt som mål å sende ut én ny evangelist hver dag frem til Sommerstevnet i juli. Men hvem er evangelistene? De har alle sin unike historie. De kommer fra forskjellig bakgrunn, land og kulturer. Men de har én ting felles. De vil gi videre det beste som har skjedd med dem.

En av evangelistene i Vietnam er med med og ber for en familie.

 

Her forteller to evangelister i Vietnam hva som skjedde med dem:

-Jeg heter Trong Nguyen. Da jeg var 11 år gammel, fant jeg en kristen traktat i en søppelsekk i nærheten av huset vårt. På tross av min unge alder, lurte jeg på hvordan en slik traktat kunne ha havnet i søpla. Jeg plukket den opp og tok den med til et hus der jeg visste at det bodde en kristen familie. Da jeg gav dem traktaten, fortalte husets eier meg om Jesus, og inviterte meg til å bli med dem til kirken. Da jeg kom dit, delte evangelist og pastor Vo Thang evangeliet med meg. Det førte til at jeg ba Jesus om å komme inn i hjertet mitt.

Jeg kom fra en ulykkelig familie der det aldri var fred. Faren min drakk hele tiden, og moren min var spill avhengig og dro hele tiden ut for å gamble.

Jeg så all krangelen og slåssingen mellom foreldrene mine. De ble skilt for fem år siden, og min far flyttet ut. Jeg bodde sammen med min mor og broren min. Vi var veldig fattige, selv om vi bodde i en liten, leid leilighet. Men Gud er god og Han forbarmet seg over meg. Han reddet familien min. Fra den dagen jeg tok imot Jesus, ble pastor og evangelisten Vo Thang min åndelige far som brydde seg om meg. Han lærte meg Guds ord og meldte meg på barne- og ungdomsleirene om sommeren. Han betalte også musikktimer for meg så jeg kunne tjene Gud gjennom lovsang.

Nå er jeg lovsangsleder i menigheten vår. Jeg spiller piano og gitar i lovsangsbandet. Jeg har også ansvaret for nye troende i menigheten. I tillegg spiller jeg i lovsangsteamet til den regionale kirken vest i Vietnam. Jeg tok en DTS til Ungdom i Oppdrag her i Vietnam i 2017. Jeg har også blitt leder i noe som heter Neste Generasjons ledere her i Vietnam. Men mest av alt vil jeg takke Gud for at Han gav familien min et fint hus der menigheten vår også kan møtes. Jeg takker Gud for at hele familien min nå er frelst. Jeg er så takknemlig for den dagen jeg tok imot Jesus i livet mitt.

Jeg vil fortsette min vandring med Gud, lære mer om Ham og tjene Han til den dagen Han kaller meg hjem!

Nå formidler My Xuyen til andre unge den kjærligheten og aksepten hun selv har fått oppleve gjennom sin relasjon med Gud.

 

Var sint på Gud
My Xuyen vokste opp med fire søsken på en gård i Vietnam. Familien var fattig, de hadde ikke nok mat, de var ofte syke og faren drakk. Xuyen var sint, og mest av alt var hun sint på Gud.

-Siden jeg var barn har jeg hatt et mindreverdighetskompleks. Jeg skyldte på meg selv, og jeg skyldte på Gud. Jeg sa at Han var urettferdig. Hvorfor ble jeg ikke født inn i en rik familie? Hvorfor var jeg ikke pen og vakker? Hvorfor ble jeg født på landet og ikke i en by?

Jeg ble sjalu på alle mennesker som hadde det bedre enn meg. Jeg jobbet hardt for å bli flink på skolen for å få folks oppmerksomhet. Da jeg var tenåring, ble jeg forelsket, som de fleste, men på grunn av min lave selvtillit, var jeg engstelig, og forelskelsene ble aldri gjensidige. Derfra vokste det frem sjalusi, hat og tristhet. Jeg ble deprimert, trakk meg tilbake og slet psykisk, selv om alt så bra ut på utsiden. Men i 2003 ble familien min frelst gjennom tjenesten til den lokale pastoren.

                                   “Jeg kunne gradvis se freden som Han utøste over oss som familie.”

Mine foreldre og tre av mine søsken tok alle imot Jesus, bortsett fra meg, som forfulgte dem. Jeg trodde ikke at Jesus kunne elske meg eller kjenne til den indre personen i meg. Men dag etter dag fortsatte min familie å be for meg, og jeg kunne gradvis se freden som Han utøste over oss som familie.

Faren min og brødrene mine sluttet å røyke og drikke. Min mors søvn ble bedre. Så jeg bestemte meg for også å ta imot Jesus i livet mitt. I mars 2004 begynte jeg å studere Bibelen, og jeg ble mer og mer begeistret for hva Gud gjorde i livet mitt.

Jeg innså at jeg var verdsatt av Gud, at Gud har skapt meg i sitt bilde, og at Han holder ikke tilbake noe godt for meg. Jeg kastet ut alle mine mindreverdighetskomplekser, mismot og lavt selvbilde. Jeg stolte på at Gud holdt min fremtid i sine hender, og at Han har en god plan for livet mitt.

Dag for dag opplevde familien vår mer av Guds godhet, og jeg begynte å få en tjeneste rettet mot barn. Som familie har vi nå vært i menigheten i 16 år. Flere av oss er gift nå og tjener Herren på fulltid. Når jeg ser tilbake, kan jeg ikke si nok hvor mye Gud har velsignet oss!

Nå har jeg en evangelist tjeneste rettet mot barn og unge vest i Vietnam. Gud kan bruke min erfaring og jeg kan fortelle dem at de er høyt elsket, verdifulle og at Gud har en god plan for dem!

Har du lyst til å være med å støtte din egen evangelist?  Da kan du bli med “En hver dag”. I år har vi hatt som mål å sende ut en ny evangelist hver dag! Du bestemmer selv hvor mye du vil støtte med.

En hver dag

 

Her er 15 nyfrelste sammen med evangelist teamet som nylig ledet dem til tro.

 

Kilde: Troens  Bevis bladet for mai, 2022.

Se alt om Sommerstevnet

Bli inspirert av trosstyrkende historier og nytt fra misjonsfeltene:
Få Troens Bevis bladet gratis i postkassen.



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter