Introkurset feirer 50 år!

Det er nå 50 år siden Brevkurset Det Nye Liv ble lansert internasjonalt i 1971. Aril Edvardsen skrev Introkurset i 1970 for å følge opp en vekkelse som pågikk i Halden. Året etter ble  det lansert i India og Europa. Nå har over 7 mill tatt kurset.

Kurset er en grunnleggende introduksjon til Bibelen. Det er spesielt godt egnet for kirkefremmede for mennesker fra andre religioner.

På tross av strenge korona restriksjoner, er det fremdeles slående årsresultater ved bruk av Introkurset for evangelisering og oppfølging.

I 2020 fikk kurset 76 610 nye elever. 40 229 bekjente seg som som frelste, og over 26 000 av dem går nå fast i en menighet eller et felleskap.

Troens Bevis har i dag 6 New Life School kontorer for Introkurset som følger opp de nye troende i Burkina Faso, Himalaya, India, Indonesia, Nepal og Thailand.

Her får en gruppe undervisning fra Introkurset Det Nye Liv i Nepal i 2020. Over 7 millinioner verden rundt har tatt Intrkurset siden det ble lansert i 70 årene.

 

NLS app
Introkurset er nå tilgjengelig på norsk, engelsk, fransk, laotisk, thai, khmer og arabisk via en app som kan lastes ned på mobilen. (New Life School app) Tysk kommer snart og flere andre språk vil bli lagt ut i løpet av 2021.

Det betyr:
• at daglig får NLS i snitt 215 nye elever.
• at daglig oppgir i snitt 110 elever at de er frelst
• at daglig oppgir i snitt 54 elever at de ble frelst etter å ha tatt Introkurset. Her er det viktig å huske at ikke alle NLS oppfølgingskontor har mulighet til å evangelisere åpent. Noen bruker derfor Introkurset mest til oppfølging av nyfrelste, mens andre kontor kan fritt dele ut kurset og bruker det aktivt til evangelisering blant søkende og ufrelste.

Antall mennesker som har gjennomført hele NLS Introkurset (del 1 + del 2) i årenes løp siden 70-tallet er nå mer enn 7 millioner (42.862 i 2020)!

Tallene er i virkeligheten enda høyere fordi NLS Introkurs brukes også av privatpersoner, misjonærer og menigheter som ikke mottar økonomisk støtte fra TBVE og dermed heller ikke har plikt til å rapportere deres elevtall til NLS hovedkontoret.

Her kan du lese hva som skjedde da en 9.klassing og en Shaman kom i kontakt med Introkurset:

Ulykkelig 9. klassing fikk uventet hjelp

En fortvilet ung gutt i Nepal fikk hjelp fra uventet hold da han strevde på skolen:

“Jeg heter Suman Rai. Jeg bor i en liten landsby i Nepal rett ved grensen til India.

Moren min døde da jeg var 4 år gammel. Jeg har slitt på skolen da jeg ikke fikk hjelp med leksene mine. Da jeg var i 8. klasse pleide faren min å plage meg fordi jeg var den dårligste eleven på skolen, og lærerne pleide å klage på meg. Venner og slektninger gjorde narr av meg fordi jeg måtte repetere både 7. og 8. klassetrinn. Derfor ble jeg veldig sjenert og folkesky.

Jeg ble også veldig frustrert, for jeg måtte alltid repetere klassetrinnene med elever som var yngre enn meg, og det var flaut. Jeg var veldig nervøs før den første eksamenen i 9. klasse fordi det var enda verre å følge undervisningen gjennom internett, som følge av korona-tiltakene.

En dag kom en Troens Bevis evangelist på besøk til naboen. Jeg ble invitert inn av min kristne venn som også var vår snille og hjelpsomme nabo. Jeg hadde lagt merke til at i løpet av de siste månedene var det flere folk som var kommet på besøk til naboen, og de sang sanger som rørte ved hjertet mitt. Spesielt en sang ¬’’Yeshu kasto pyaro mitra’’ (Hvilken venn vi har i Jesus) grep meg, og jeg lurte veldig på hvem denne Jesus var.

Da jeg kom inn i huset til naboen, viste det seg at evangelisten underviste i et kurs som het Det Nye Liv. Før jeg gikk hjem den kvelden fikk jeg dele litt fra livet mitt, og alle i gruppen ba for eksamen min som jeg skulle ha i 9.klasse. Da skjedde det et stort mirakel. Jeg bestod eksamen og i tillegg fikk jeg M+! Denne nyheten spredte seg raskt blant vennene mine, familien min og på skolen.

Jeg takket Jesus fra dypet av mitt hjerte fordi han hjalp meg. Nå har jeg tatt imot Jesus som min frelser, og jeg fortsetter å besøke naboen min for å være med på undervisningen i felleskapsgruppen. Nå har faren min også kommet til tro på Jesus, og nå får han også undervisning gjennom Intokurset Det Nye Liv!

Suman Rai fikk både bønn og støtte gjennom gruppen som studerte Introkurset i nabohuset hans.

 

Sjaman fant svaret han søkte

Ett team med Troens Bevis evangelister fra Himalaya Good News i Nepal besøkte nylig en avsidesliggende landsby ved navn Gooderay.

Der ble teamet kontaktet av en 75 år gammel nepalsk sjaman, eller en tradisjonell lege. Det er en form for animisme, der sykdom gjerne blir tillagt ånder og overnaturlige krefter. Lignende sjamaner og medisinmenn er utbredt blant urbefolkningssamfunn i flere deler av verden.

Denne mannen hadde vært en praktiserende sjaman i over 40 år. Sjamanen fortalte at han drømte nesten hver natt at han satt fast på et forferdelig sted. Da ville det komme en mann i hvit kjortel for å hjelpe han.  Så var den fast drømmen slutt, og han ville våkne.

Sjamanen fortalte at han hadde spurt flere buddhistmunker og hinduprester om hjelp til å tyde drømmen, men han var ikke fornøyd med svarene de gav.

Sjamanen hadde tilfeldigvis sett Jesus filmen som et Troens Bevis team med innfødte evangelister hadde vist kvelden før ute i gatene, og han tenkte at han ville fortelle dem om drømmen han hadde.

Her forteller evangelistene hva som skjedde:

“Vi fikk anledning til å forklare sjamanen hele historien om Guds kjærlighet og hvordan Jesus er den som vil redde oss fra dødens fortapelse. Med Jesus har vi ingenting å frykte. Han ble  overrasket over å høre Guds ord og sannheten som han hadde ventet på så lenge.

Han studerer nå Introkurset Det Nye Liv med hjelp fra oss og utrykker stor takknemlighet over at han kan få lære om den sanne Gud, som han har tørstet så lenge etter. Han tok imot Jesus som sin frelser så snart vi hadde forklart evangeliet for han.

Nå kommer sjamanen  ivrig på samlingene i kirken vår. Hans historie et et stort vitnesbyrd for andre i området.”

Sjamanen som tok imot troen på Jesus.

 

Kilde: Troens Bevis bladet for mars 2021.

Motta et gratis abonnement på bladet

Støtt arbeidet til Troens Bevis med en gave i dag



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter