Fra null til 800 kristne på 4 dager

Selve politisjefen tok imot Jesus! Det betyr enormt mye for legitimering av de nye troende, sier Hans Martin Skagestad. Under årets første kampanje i terrorrammede Mali, tok 800 muslimer imot Jesus.

Det var ikke mer enn 4 dager som skulle til for et gjennombrudd i Koulikoro. Kampanjen i begynnelsen av mars var godt forberedt av vår feltleder og lokale innfødte evangelister. Så da Hans Martin Skagestad ankom med sitt team, deriblant 6 bibelskoleelever fra Troens Bevis sin partnermenighet OKS i Oslo, gikk det ikke lang tid før flere hundre muslimer ville ha Jesus som frelser og venn.

-Det er egentlig et krevende område som vi kom til, forklarer den  norske evangelisten.

Koulikoro består av tre separate by-enheter fordelt over et større geografisk område. I 2018 opplevde Hans Martin at 1000 ble frelst i en av de andre by-enhetene, som kun hadde 200 kristne fra før. By-enheten som han og teamet besøkte nå i mars, hadde null kristne fra før og en primært muslimsk befolkning.

-Og det at selve politisjefen i denne byen kom til tro, vil være med på å skjerme de nye troende fra forfølgelse. I hvert fall fra myndighetene. Det er med på å legitimere den kristne troen i et muslimsk område.

Hans Martin Skagestad sammen med de seks bibelskoleelevene fra OKS som var med på kampanjen i Mali. F.V: Per Øyvind Hodøl, Christian Westgaard, Håkon Kallevig, Marit Hille, Hans Martin Skagestad, Tarjei Berge, Linn Lise Hollund, Benedikte Kristin Fuhrmann.

 

Sultne på håp
Men folk i denne regionen er uten tvil sultne på håp.

De tre nabolandene på Afrikas vestkyst, Mali, Burkina Faso og Ghana, har opplevd tøffe tider de siste årene. De har vært terrorisert av forskjellige muslimske opprørsgrupper som har stått bak større angrep. Det har ført til at utenlandske organisasjoner, fra misjon og nødhjelp, til forretningsforetak og u-landsprosjekt, har sett seg nødt til å trekke seg ut av landene. Ansatte har blitt kidnappet og vestlige enklaver rammet av terrorhandlinger. Det har påført en allerede fattig befolkning tap av store dimensjoner.

Kun 15 dager før det norske misjonsteamet kom til det relativt fredfulle Koulikoro området, sørvest i Mali, ble 40 drept nordøst i landet. Kun 19 dager etter at teamet forlot landet, ble nye 29 mennesker drept av militante muslimske styrker.

-Vi ser også at de fortsetter med terrorangrep i disse landene selv under Korona- epidemien. Myndighetene har mistet kontrollen nordøst i landet og folk flykter. Terrorister kommer inn i landsbyer på motorsykler og skyter vilt rundt seg, forteller Hans Martin.

-I en landsby vi besøkte i 2017 i Burkina Faso har terrorister tatt over. Pastoren der, som får støtte fra Troens Bevis, forteller at han har tatt inn 8 familier i huset sitt. Og de har ikke store hus som oss. Og oppe i alt dette kommer Covid-19. Men vi tenker at det er en åpen dør Gud har gitt oss nå, og jeg skal treffe presidentene i både Burkina Faso og Mali for å legge planer fremover, forteller Skagestad.

Av Malis 19,5 millioner innbyggere er 93 prosent muslimer, og 2,8 prosent kristne.

 

Uvanlige døråpnere
Da Aril Edvardsen, Troens Bevis sin grunnlegger, i sin tid gikk inn i nye land med evangeliet, enten det var i Afrika eller det tidligere Sovjet Unionen etter at jernteppet falt, var det ofte i tett samarbeid med øverste myndigheter som var med på å åpne dørene.

-Veldig ofte kommer vi til steder der det ikke finnes kristne, og vi trenger en døråpner, forklarer Hans Martin.

– Og ofte bruker Gud dem som ikke er kristne. En av døråpnerne for oss denne gangen var en muslim med tre koner. Siste kvelden kom han på kampanjen. Det innebar en kjøretur på 40 minutter. Den kvelden tok han imot Jesus. Noen ganger er det mennesker som egentlig er imot kristne som åpner dørene. Vi tenker at vi må være perfekte for at Gud skal bruke oss. Men det er feil! Gud bruker uperfekte mennesker, også her i Norge. Han ser ikke på våre feil, og bruker selv de som ikke tror på han, understreker evangelisten.

-Da så å si alle som kom på møtene var muslimer. Men Gud rørte ved dem, og innen kampanjen var over hadde 800 av fem blitt frelst, forteller Hans Martin.

 

Fra null til 800 kristne
Samtidig som sterke negative krefter herjer i denne regionen, er det en stor hunger for løftene i evangeliet som folk kan holde fast på.
By-enheten som Hans Martin og teamet holdt kampanjen i denne gangen, har en befolkning på størrelse med Kristiansand.

-Det var veldig tungt i begynnelsen. De fleste som kom var muslimer. Det betyr at ingen synger med under lovsangen, ingen danser eller klapper. Alt dette er fremmed for dem, og gjerne skremmende i tillegg.
Men 2000 muslimer fant allikevel veien til møtene, og 800 av den tok imot Jesus i løpet av 4 kvelder!

-Spesielt siste kvelden var det mange som kom til tro etter at flere hadde vitnet om helbredelser de hadde opplevd de første kveldene. Det betyr at denne bydelen gikk fra 0 til 800 kristne! Det er allerede plantet to nye menigheter for de nyfrelste.

Kvinnen som møtte Jesus
En historie gjorde ekstra sterkt inntrykk på mange. En kvinne kom opp på plattformen og fortalte at hun var blitt grovt misbrukt da hun var liten. Som følge av dette hadde hun slitt med angst og psykiske problemer. Det innebar at hun aldri klarte å sove mer enn 1-2 timer av gangen, da hun hadde gjentagende mareritt. Hun fortalte at hun kom på møtet den første kvelden og hørte talen.

Men hun tok ikke imot Jesus. Den natten så hun en fremmed skikkelse på rommet sitt.  Hun ble ikke redd, men spurte, «hvem er du?».

«Jeg er Jesus, jeg er Guds sønn, og jeg er virkelig,» fikk hun til svar. Kvinnen opplevde en sterk fred, og gikk inn en dyp og lang søvn på 14 timer.

Da hun stod opp var hun overbevist om at Jesus var virkelig, og hun tok imot Jesus som sin frelser. Hun fortalte videre at frykten og angsten i hennes indre forsvant momentant.

-Vi hadde flere slike vitnesbyrd, og det var utrolig fascinerende, sier Hans Martin.

-Det er et muslimsk område, og mange har drømmer og visjoner. Jesus viser seg i syner og drømmer og åpenbarer seg for dem.

Koulikoro hadde ingen kristne før denne kampanjen.

 

Ivrige hjelpere
På dagtid hadde han og bibelskole teamet fra OKS outreach i en landsby i området.

– Teamet fikk bli med på en skikkelig kick-off som førte til at de fikk være med på å plante en menighet i landsbyen! Det var første gang noen forkynte evangeliet der, og 60 stykker tok imot Jesus! Etter at vi dro har en innfødt evangelist allerede hatt de første møtene i den nye menigheten!

Hans Martin legger til at en annen spesiell faktor med Mali er at flere pastorer på nasjonalt nivå kommer og støtter opp om kampanjene.

-De kommer gratis og kan gjerne være med og hjelpe to uker i forveien. De er så oppriktige og lengter så inderlig etter at noe skal skje, at det skal komme vekkelse og at folk skal bli frelst. De sitter ikke i en stol og skal være høvding, for å si det slik. De jobber, går rundt og fyller ut navn på de som vil bli frelst, og gjør en stor innsats.

-Og en ting til, legger han raskt til.

-Den muslimske høvdingen i landsbyen der 60 kom til tro, gav oss landområdet til den nye kirken.  Helt gratis.  Veldig spesielt!

 

Kilde: Troens Bevis bladet for mai, 2020.

Bli inspirert hver måned med nye misjonshistorier og oppmuntrende vitnesbyrd. Motta ett gratis abonnement av Troens Bevis bladet 

 



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter