Be… igjen!

Når Gud vil ha noe gjort, søker han til han finner noen som er villige til å gjøre hans vilje. Gud ser etter trofasthet. En som forblir på post under press, som ikke stikker av i unnfallenhet eller blir selvopptatt når motstanden kommer.

av Anne Christiansen

Det Nye Testamentet utfordrer oss til å ha profeten Elia som forbilde. Jakobs brev sier at Elia var en mann under samme kår som vi, og nevner spesielt hans bønneliv. Han ba og det regnet ikke på tre år! Han ba igjen, og himmelen åpnet seg og gav igjen regn over landet!

Min bestemor ville sagt det slik: Han var en som hadde ”makt med Gud”. Gud regnet med Elia, og Elia regnet med Gud. Han var Gudsmannen som på oppdrag fra Herren utfordret Baals profeter og brakte folket tilbake under lydighet og gudsfrykt.

Etter det kraftige oppgjøret som foregikk på Karmels fjell (er en på Israels reise kan en besøke plassen i dag) kunne himmelen igjen åpne seg og gi regn, og Elia bøyde seg til jorden og ba for å forløse landet fra tørken.

Her ser vi en viktig side av bønn, som vi oppfordres til å ta lærdom av. Elia ba og Gud handlet øyeblikkelig på hans rop over alteret på Karmel, men i bønnen om at regnet skulle komme tilbake ser vi en annen side; Profeten ber mer enn én gang.

Tjenestegutten sendes av sted for å se etter bønnesvaret, men når han kommer tilbake med negativ rapport ser vi ikke en Elia som tenker at han ber feil, at han ikke har hørt fra Gud, nei, han bare ber igjen. Igjen går tjenestegutten for å se etter bønnesvaret, og igjen får Elia negativ tilbakemelding.

Mister han motet? Nei, han bare ber igjen!

Dette skjer ikke bare en gang til, men gang etter gang. Men Elia gir ikke opp! Han ber igjen! Og den syvende gangen kommer gutten tilbake med gode nyheter: Han ser en liten sky, som kan tyde på regn, som stiger opp i horisonten. Bønnesvaret er igjennom. Elia visste hva Guds vilje var og fortsatte å be til han så bønnesvaret.

I sommer har jeg sett en slik måte å be på, på Europas gater og torg.

Unge mennesker har vært ute for å be for syke og velsigne medmennesker i Jesu navn. Om det ikke har skjedd noe første gang, så har de bedt igjen. De har bedt til bønnesvaret var synlig, og plutselig er krykkene i været, og en mann løper rundt og roper at han er helbredet, en annen har en kneskade og blir bedt for, ingenting skjer, men de ber igjen, og når de ber for fjerde gang, roper mannen ut; kneet hans er fullstendig helbredet!

Og vi kunne fortsatt; så mange helbredelser har blitt forløst ved at noen har hatt frimodighet til å be igjen. Dette gjorde Elia.

Dette kan vi også gjøre; Be, og be igjen.

Kilde: Troens Bevis bladet for oktober, 2019

Motta ett gratis abonnement på Troens Bevis bladet

 



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter