Reisen til en unådd folkegruppe

Hvordan kan du og jeg nå de siste unådde folkegruppene i verden? Jeg ble med vår innfødte evangelist Dill Kumar den lange veien til sørvest-Nepal for å finne ut av det.«Og dette evangeliet om riket skal bli forkynt i hele verden, som et vitnesbyrd
for alle folkeslag, og så skal enden komme».

Ordene i Matteus 24.14 har fasinert meg lenge.

En av verdens unådde folkegrupper er Rautefolket. De lever som landets siste nomadestamme i de dype skogene i det hinduistiske Nepal.
Dette folket må også få muligheten til å høre om Jesus før de dør ut. Det haster! De er bare 149 personer igjen.

Glenn Tønnessen besøker Raute folket i Nepal sammen med Troens Bevis evangelist Dill Kumar.

 

-For fem år siden var de om lag 400. De dør av sult, kulde eller av giftig sopp, når de i desperasjon etter mat spiser det de finner.
Dill Kumar har reist i flere dager for å komme hit, og orienterer meg på gebrokken engelsk på veien ut for å finne dette «annerledesfolket».

Etter en stund kan vi skimte Rauteleiren i skogkanten, der det flate tørre og karrige landskapet går over i ulendt og stigende fjellterreng og dype skoger der rovdyrene regjerer sammen med Rautefolket. Vi slipper å gå inn i de dype skogene siden det er vinter og Rautefolket på denne tiden trekker ned til lavlandet. Teltleiren består nå av 42 flyttbare familietelt og løvhytter. Rautefolket har sitt eget språk og er analfabeter.

Rautefolket har funnet seg en fin plass ved elven. De planlegger å bli i lavlandet et par måneder til vinteren er over. Men dersom en Raute dør er de straks borte. De tror nemlig at stedet da er hjemsøkt av onde krefter.

 

Etter en opplevelsesrik stund i leiren gis vår evangelist muligheten til å forkynne evangeliet for det unådde Rautefolket.

-Gud elsker dere! Før du dør så må du bli kjent med Jesus. Han vil redde din ånd og du får leve evig i himmelen. Du må bekjenne: Jeg vil kjenne deg Jesus! Jeg vil vite mer om Deg!

Rautefolket lytter oppmerksomt til forkynnelsen: “Gud elsker dere! Før du dør så må du bli kjent med Jesus”. Vær med å be om at den første Raute skal komme til tro.

 

En god del av Rautefolket samlet seg for å høre forkynnelsen. Hvordan vil dette høyt elskede folket respondere? Snart tar selveste stammelederen ordet. Det han spør om er et stor fremskritt og oppsiktsvekkende.

-Kan dere be for meg og for vårt folk?

Bønn for stammeleder Surya. I venstre bildekant er jeg opptatt av å sikre meg dette historiske øyeblikk. Det blir nå til en helt unik film, noe som få andre har hatt muligheten for.

 

Rautefolkets leder blir bedt for både lenge og kraftfullt mens han ser ned i bakken med vekselvis lukkede og blunkende øyne. I dette øyeblikk er det som om Jesu kjærlige hender strekker seg ned og himmel og jord møtes. Det var disse enkle og fattige som Jesus kom for, gikk blant og døde for.

Vær med å be om at den første Raute skal bli frelst. På denne måten kan du og jeg nå de unådde.

SISTE:
På en tekstmelding skriver en av våre evangelister til meg: «Vi har funnet to troende i en av Rautefamiliene. Vi følger dem nå opp».

Hold deg oppdatert med siste nytt fra misjonsfronten, sterke vitnesbyrd og trosinspirerende artikler.

Få Troens Bevis bladet gratis i postkassa.

Støtt innfødte evangelister med en misjonsgave i dag

VIPPS:TROENS BEVIS (#16212) SMS: TRO BELØP TIL 2377

 



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter