En gryende ungdomsvind i våre kirker

-Jeg har tro på ungdomsgenerasjonen.  Og kanskje er det de unge som vil tenne oss voksne i brann? skriver Sten Sørensen i lederen for oktober.

Det er gledelig å legge merke til at det er en gryende ungdomsvind som blåser i våre kirker. Leder av Ungdom i Oppdrag, Andreas Nordli, sier at UIO har sannsynligvis ledet flere unge i Norge til tro på Jesus i løpet av de to-tre siste årene enn hva de har gjort i løpet av de siste 20 årene til sammen.

Det er ofte i krisetider at vekkelser skjer. Og i dag er det nok av ting å uroe seg over. Dette opplever de unge selv på kroppen, og det gir grobunn for vekkelser.

De unge vokser opp med mye press og stress. De får hele verden inn på mobilen. Der får de med seg klimakriser, kriger, pandemier, migrasjon og mye urettferdighet. I tillegg opplever de et press fra sosiale medier der det legges opp til å dyrke seg selv og vise et glansbilde av sin egen person. De følger jo gjerne personer som selv viser et glansbilde av seg. Nå er flere av dem i stedet begynt å følge Jesus.

I sommer ble det gjort en undersøkelse med spørsmålet: «Hvor stor eller liten fare tror du det er for 3. verdenskrig i din levetid?» Om lag 3 av 10 nordmenn tror de vil oppleve tredje verdenskrig i sin levetid. Unge og kvinner er mest bekymret.

Verden er plutselig blitt et usikkert sted.

Da er det gledelig å registrere at det skjer noe i ungdomsmiljøene. På de kristne videregående skolene skjer det en oppvåkning. En av mine nærmeste naboer, KVS- Lyngdal opplever en bønnevekkelse. På skolen er det bønnemøter som samler 300 ungdommer. Og ei gruppe kaller seg «krigerne». De bøyer sine knær og ber om renselse og tilgivelse for sine synder, og de ber om kraft til å være vitner. De ønsker å leve helhjertet for Jesus.

Jeg har tro på ungdomsgenerasjonen. Der vil det skje gledelige ting i framtiden. Og kanskje er det de unge som vil tenne oss voksne i brann?

I sommer under sommerstevnet ble en gruppe unge forkynnere i «TB Ung» presentert. Det er flotte unge forkynnere og medarbeidere som stiller seg til disposisjon i våre menigheter og for misjonen. For en mulighet! La oss bruke dem!

Det skjer noe på ungdomsfronten i våre kirker. Mange forteller om det. Det har begynt å løsne. Flere kommer til tro.

La oss være fremoverlent. Jesus kalte unge disipler til å utbre evangeliet. De var ikke gamle. I dag har vi en gyllen anledning til å heie fram de unge og gi dem handlingsrom i våre kirker.

Det er noe på gang!

Kilde: Troens Bevis bladet for oktober 2024

 

Tags:
,


 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter